Wednesday, September 9, 2009

OT MALAYSIA : Stay Young ...

1. Tanggal 090909 adalah berakhirnya tempoh permulaan kepada kepimpinan baru OT Malaysia dan bermula era implementasi kepada perancangan yang dibuat. Sekiranyanya dibuang ‘0’ kepada tanggal tersebut, jadilah ia satu nombor kecemasan 999 yang didail apabila ada keadaan kritikal. Apakah organisasi ini menghadapi tahap kritikal?

2. Sempena tamat hari ke 100 ini, saya ingin mangambil kesempatan dengan menggunakan daya umpil yang ada untuk membuang sikap levity yang membataskan perkembangan minda demi kemajuan profession yang ujud dikalangan pengamal profesion ini. Satu penganalisaan dan kritikan adalah perlu demi kemajuan dan sustainability profession. Ini kerana 100 hari pertama adalah ukuran kepada permulaan dan forward planning bagi peneraju sesebuah organisasi.

3. Agak menarik untuk dibahaskan mengenai penerima kritik dan pengkritik. Masyarakat yang dibesarkan dengan suapan ilmu akan menghadapi laluan sukar apabila dunia berubah dari zaman teknologi kepada zaman ilmu yang mengutamakan modal insan (human capital). Mereka yang dibesarkan dengan cara ini tidak biasa mengkritik akan mudah menyinggung dan terus menjadikan situasi bertambah teruk. Dalam masa yang sama juga amat sukar bagi individu yang tidak pernah dikritik untuk tidak menjadi terlalu sensitive kerana treshold sudah menjadi terlalu rendah akibat berada dalam situasi yang inertia terlalu lama.

4. Banyak pemimpin tidak dapat bertahan apabila cuba menyentuh tahap equilibrium individu maupun organisasi yang dipimpin menyebabkan ada sebilangan pemimpin dan individu tertentu yang menyedari hal ini dan terus menggunakan kedudukan dan peluang bagi mencapai tujuan jangka pendek dengan memberi fokus kepada kepentingan diri sendiri.

5. Hakikatnya OT MALAYSIA menjurus ke arah mana. Sedikit penganalisaan boleh memberi gambaran sesebuah organisasi itu berada di mana? Perkara yang perlu dilaksanakan adalah menjadikan transisi peralihan sebagai tempoh memahami visi dan misi yang telah digaris dalam konstitusi dan juga halatuju semasa.

6. Ahli-ahli masih tertunggu pendekatan yang digunakan – kehangatan AGM mula luntur apabila organisasi semasa menamakan program manager tetapi masih tidak diumumkan akan term of reference akan portfolio tersebut. Kalau dalam kerajaan ada menteri baru yang dilantik hanya untuk menjaga KPI, bagi OT Malaysia sudah cukup usul yang dibahaskan mengenai blog untuk setiap Program Manager yang sehingga kini tidak kelihatan. Di sinilah avenue bagi ahli yang berminat untuk mendalami banyak perkara.

7. Apakah semua perkara perlu diajukan kepada presiden yang juga kelihatan berpaut di dahan yang rapuh. Program Managers! seharusnya memainkan peranan yang penting dan memulakan aktiviti di bawah portfolio masing-masing.

8. Analisa yang boleh dibuat bahawa permulaan 100 hari memerlukan pengamatan yang intensif kerana akan menjadi luarbiasa sekiranya permulaan ini tidak ditamatkan dengan operasi objektif. Komuniti memerlukan pembaharuan yang boleh digembur, ditokok tambah dan digarnish. Perjalanan sudah pun bermula tetapi kita masih lagi terdiri, apakah kita ingin mencari destinasi? Apakah tindakan kita sesuai untuk sebuah organisasi yang berusia 33 tahun dan berada di dalam negara yang bergerak ke arah kemajuan?

9. Cadangan saya supaya eksekutif yang diberi mandate dalam AGM membuat tafsiran diri akan kontribusi dalam masa permulaan ini. Adalah mustahil untuk meneruskan sekiranya sudah slack dan stumble di perigkat awal lagi. It is for you to ‘think about thinking’ and for the members to create climate for triumph.

1 comment:

  1. Hi Hanafiah, not sure if you remember me. I am Laura Wong formerly of AOS. Can you please recommend me where i can get a soft neck brace as Posterior osteteophytes seen at C5/C6 n C6/C7, reduced interverbral disc height seen at C5/C6. I have difficulties turning my head esp when driving so doctor recommend that I get a soft neck brace and do soe exercise to strenthern my neck. Please contact me at lauraw52@gmail.com. Any recommendation from you most appreciated. Tks in advance.

    ReplyDelete